We beginnen met de grote shift van iedereen die apart op zijn bureau werkt naar een wereld waar iedereen samenwerkt, en dit doen kunnen we op de dag van vandaag makkelijk vanop onze telefoon via google workspace, een pakket van tientallen apps die elk hun eigen functie hebben.
Een grote concurrent van google workspace is office 365. Maar deze 2 kun je zeker samen gebruiken zegt X, dit wordt zelf aangeraden. Beide software hebben voordelen en nadelen. Het grote voordeel van google is dat het met gemakkelijke programma’s het simpel maakt om voor kleine bedrijven veel geld te besparen. Alles zit ook ook veilig op de cloud, hierdoor kan er niets verloren gaan. De kern is om alles amen te doen, met google workspace heb je talloze mogelijkheden om bijvoorbeeld samen een website te creëren of bijvoorbeeld om een werk van een ander te controleren.
Het doel van google is om zo veel mogelijk informatie van jou te weten te komen zodat jou site makkelijk wordt gevonden door andere mensen, bijvoorbeeld een tandarts die alleen bio producten gebruikt. Dit lijkt me interessant om ook de negatieve kant van dit eens in te beelden, google kan je informatie altijd slecht gebruiken.
Via google drive kun je op een gestructureerde manier je documenten bijhouden. Ook is er een cloud-search optie, hiermee kun je in je omgeving documenten zoeken die je kwijt bent of vergeten bent waar het staat. Zo kun je makkelijk oude dingen terugvinden. Ook heb je een archieffunctie waar gevoelige formatie of grote blokken kunnen worden opgestaan, dit wordt vaak gebruikt bij ziekenhuizen. Deze functie wordt wel minder gebruikt.
Ikzelf gebruik google Gmail maar voor de rest ben ik niet zo’n fan van de andere google programma’s. Door deze webinar kreeg ik wel een bredere blik op de alternatieven die google te bieden heeft. Ik ben positief verrast van hoeveel verschillende programma’s google heeft. Bij de quiz die Astrid had voorbereid op het einde van de presentatie scoorde ik goed.