“Verkoopsucces is niet zo zeer ongewone dingen doen maar gewone dingen ongewoon doen, het gaat gewoon over het aantal dingen dat je herhaalt”. Zo start Jan zijn bespreking, hij zei ook dat we allemaal een beetje verkopers zijn. Het is iemand van een nee naar een ja krijgen bijvoorbeeld bij een leerkracht. We zijn het ook bij het opgroeien allemaal afgeleerd, we wouden altijd dat mama ja zei en dat we een nieuwe spelletje konden hebben. Hiervoor hij 3 geheimen voor ons geformuleerd.
Hij begon als telecom afdeling van Disneyland Parijs, een job waar veel mensen in die tijd over dromen. 2 weken kreeg hij om te tonen wat hij kon, daarom werkte hij overuren omdat hij er echt graag wou blijven. Na de eerste week vroeg hij raad bij een goede collega Ruben. Nadat Ruben een paar telefoons meeluisterde was hij teleurgesteld omdat Jan niet genoeg luxe voorstelde aan de klanten. En hiermee kwam hij tot zijn eerste conclusie.
Geef een klant nooit wat hij vraagt maar wat hij nodig heeft, want als je gewoon iets geeft dan verkoop je niet maar als je luistert naar de klant kun je iets effectief verkopen en de mensen gelukkig achter laat. Ten tweede zegt hij dat je meer FaceTime moet spenderen met je klanten. En dan niet de app zelf maar effectief je klanten bezoeken. Hierdoor zal je vertrouwen creëren, mensen kopen van mensen. Ook raadde hij het boek ‘hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’.
Geheim 1. Zwijg en stel open vragen. Telling is not selling. Wat wanneer en wie vragen zijn ideaal om meer over mensen te weten te komen. Dit geeft een goed gevoel bij de mensen. Zorg ervoor dat de mensen dat je ondervind waar de waarden van de mensen liggen.
Geheim 2. Beantwoord nooit vragen maar stel een vraag terug. Je kun je vragen waarom iemand een bepaalde vraag stelt. Hierin moet je wel niet overdrijven. Ook moet je de vraag niet vermijden, het zorgt er zelf voor dat je de vraag zelf beter kunt antwoorden.
Geheim 3. Beantwoord nooit emails. Neem je telefoon en bel, dit het liefst voor 4 uur. Want daardoor zal je snel en gemakkelijk een ja krijgen. Je kan dan ook vragen of ze nog altijd van dezelfde mening zijn.
Het was een zeer goede en enthousiaste spreker. Ik ben zeker dat ik zijn tips zal gebruiken in het dagelijkse leven.